Pianiste Cathelijne Noorland terug naar Apeldoorn

Pianiste Cathelijne Noorland terug naar Apeldoorn
‘Samen spelen is altijd spannend’

Door René de Cocq

(In: De Stentor, 23 februari 2013)

Het was net niet haar debuut, dat optreden in een Apeldoornse kerk, in 1998, op haar veertiende, met twee muzikale vriendinnen op viool en cello. Maar pianiste Cathelijne Noorland maakte toen al grote indruk met een sprankelende techniek, een mooi toucher en een voelbaar zelfbewustzijn. De drie speelden bepaald geen eenvoudig repertoire, met stukken van Beethoven, Piazzolla, Liszt en Scarlatti, maar toonden al een pril meesterschap.

Noorland, nu 29 jaar oud, keert op 23 februari terug naar Apeldoorn, nu op een écht podium, in de balzaal van Paleis Het Loo, om daar samen met altvioliste Dana Zemtsov een Paleisconcert te geven.

De Haarlemse (opgegroeid in Deventer) heeft inmiddels een aardig indrukwekkend cv opgebouwd: afgeronde conservatoriumstudie (bachelor in 2007, master in 2009), prijzen voor solo- en ensemblespel in tal van concoursen in binnen- en buitenland. Concertreeksen met haar Trio Burlesco (piano, klarinet en cello), een cd, de AVRO Klassiekprijs.

Haar grote kracht, zegt ze zelf, ligt in het samenspel. “Een leven als solopianist lijkt me een eenzaam bestaan. Ik vind het juist geweldig om met allerlei mensen samen muziek te maken. Het is een extra dimensie, het vraagt wederzijds vertrouwen, het is altijd spannend.’’

De samenwerking met de jonge Dana Zemtsov (die is maar net twintig, maar volgens Noorland buitengewoon getalenteerd) is ontstaan doordat de pianiste aan haar werd gekoppeld tijdens het Altvioolfestival in Amsterdam. “Ik mocht haar begeleiden, en dat klikte zo goed, het ging zo soepel, dat we allebei het idee hadden dat we daar meer mee konden doen.’’

Vanaf 2009 vormen de twee een duo. “Ze is ook geweldig om mee op pad te zijn. Ze heeft Russische ouders, ze heeft in Mexico gewoond en in Noorwegen, nu dus in Nederland, ze spreekt vier of vijf talen vloeiend.’’

Het repertoire dat het duo tot zijn beschikking heeft is veel minder groot dan dat voor viool met piano. “Het meeste komt uit de romantiek, zoals de Schumann en Brahms die we in Apeldoorn gaan spelen. Maar we doen ook wel transcripties. Ook een altviool kan virtuoos  worden, en Dana beheerst dat aspect geweldig. Zo doen we de Carmenfantasie van Bizet, eigenlijk voor viool, maar wij vinden dat het op alt nog veel beter klinkt. De Carmen in de opera is tenslotte ook geen sopraan maar een mezzo, dus dat timbre is heel natuurlijk.’’

Ook Noorland ziet de donkere wolken die boven de klassieke muziek hangen. ,”Ik ken al aardig wat mensen die na hun muziekstudie toch maar wat anders zijn gaan doen. Niet omdat ze niet goed genoeg waren, maar omdat het ontbreekt aan perspectief.’’

Zelf timmert ze nog aardig aan de weg, met gemiddeld twee concerten per week. “Nog los van de schoolconcertjes die we doen met de Classic Express, een uitklaptrailer waarmee we langs de basisscholen trekken. Het is belangrijk dat kinderen met muziek worden geconfronteerd. Laatst zei een jongetje (Noorland citeert in kleurrijk Amsterdams): Me vader heb een heleboel platen, maar dit zit er niet bij. Mot-ie toch maar kopen. Kijk, dat geeft moed.’’

Paleisconcert door Dana Zemtsov en Cathelijne Noorland,
Het Loo, zaterdag 23 februari 2013, 20.15 uur.
Programma: muziek van Schumann, Brahms, Bizet en Bloch.